sponsorlu reklam Admatic -sponsor

FECR-İ ATİ EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ NELERDİR

FECR-İ ATİ EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ NELERDİR, FECR-İ ATİ GENEL ÖZELLİKLERİ, FECR-İ ATİ, FECR-İ ATİ DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ, FECRİ ATİ ÖZELLİKLERİ, 
Fecr-i Ati Edebiyatının Genel Özellikleri:
FECR-İ ÂTÎ EDEBİYATI (1909-1912)

”SANAT, ŞAHSİ VE MUHTEREMDİR.”

v  Servet-i Fünun’a tepki olarak 1909’da bir bildiri(manifesto, beyanname, sanat görüşleri) (bildiri yayımlayan ilk topluluk) yayımlayarak sanat dünyasına girdiler.
v  Onlar Servet-i Fünun’u batılı edebiyatı tam olarak oluşturamamakla suçladılar.
v  ”Sanat, şahsi ve muhteremdir” ilkesini benimsediler.
v  Dilleri süslü, sanatlı ve ağırdır ama yine de Servet-i Fünunculara göre sadedir.
v  Aşk, doğa konularını işlediler. Aşk genellikle hissi ve romantiktir.
v  Fransız edebiyatını örnek alıp sembolizm, empresyonizm ve romantizm gibi akımları eserlerine uyguladılar.
v  Şiire herhangi bir yenilik getirmeyip Servet-i Fünun’un devamı olmaktan öteye gidemediler.
v  Şiirde aruz ölçüsünü kullanıp ağır bir şiir dili kurmuşlardır.
v  Serbest müstezatı geliştirerek kullanmaya devam ettiler.
v  Duygulu ve romantik bir aşkı dile getirdiler.
v  Sanat anlayışlarında birlik ve bütünlük olmadığı için 1912’de dağılmışlar, bu anlayışta bir eser veremeden dağılıp Millî edebiyat ve Cumhuriyet edebiyatına dahil oldular.

  • Servet-i Fünun dergisinde 1910’da bir bildiri yayımlayarak kendilerini kamuoyuna duyuran bir edebiyat topluluğudur.
  • Edebiyatımızda bildiri (beyanname, manifesto) yayımlayan ilk topluluktur, daha sonra Yedi Meşaleciler ve Garipçiler de bildiri yayımlamışlardır.
  • Topluluk üyeleri edebiyatta yenilikler yapma amacını taşımışlardır.
  • Fecr-i Aticiler “Sanat şahsi ve muhteremdir.” görüşünü savunmuşlardır.
  • Fransız edebiyatını örnek aldılar.
  • Servetifünûn’a tepki olarak ortaya çıkmışlar, onları yeteri kadar Batı yanlısı olamamakla suçlamışlardır fakat eleştirdikleri Servetifünûn’dan öteye gidememişlerdir.
  • Sanat anlayışları, dil ve üslup yönünden Servetifünûn’a benzer.
  • Şiirlerinde ağır, süslü bir dil kullanmışlardır. Arapça, Farsça sözcük ve tamlamalara sıkça yer vermişlerdir.
  • Türk edebiyatına herhangi bir yenilik getirememişlerdir.
  • Şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanmışlardır.
  • Serbest müstezat nazım biçimini geliştirerek kullanmışlardır.
  • Aşk ve tabiat, şiirlerinde işledikleri başlıca konulardır.
  • Aşk teması, romantik ve duygusal özellik taşır. Doğa tasvirleri gerçekten uzaktır.
  • Şiirlerinde kişilerin psikolojik sorunlarına yer verdiler.
  • Sanatlı söyleyişlere ve imgelere sıkça yer vermişlerdir.
  • Düz yazı alanında önemli bir varlık gösteremeyen Fecriati sanatçıları, topluluk dağıldıktan sonra çeşitli alanlarda başarılı örnekler vermişlerdir.
  • Topluluk üyeleri şiirde sembolizm, parnasizm ile empresyonizmden; roman ve hikâyede realizm ile natüralizmden etkilenmişlerdir.
  • Fecr-i Ati bir bakıma Servet-i Fünun’la Milli Edebiyat arasında bir köprü işlevi görmüştür.
  • Bu dönem sanatçıları tiyatro türüne pek önem vermemişlerdir.
  • Batı’yla sanat bakımından daha güçlü ilişkiler kurmayı, halkın sanat kültürünü geliştirmek için halka konferanslar vermeyi, sanatı ileriye taşımayı amaçlamışlar; ama kısa sürede dağılan etkisiz bir topluluk olmuşlardır.
  • Fecr-i Aticilerin çoğu Milli Edebiyat akımına katılmış; bu dönem bir tek Ahmet Haşim’le anılır olmuştur.
  • Sanat anlayışlarında bir bütünlük olmadığı için Fecriati Topluluğu kısa süre içinde dağılmıştır.

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski

sponsor reklamı

SPONSOR REKLAMI

derskonumesnk