sponsorlu reklam Admatic -sponsor

SERVET-İ FÜNÛN ŞİİRİNDE KULLANILAN NAZIM ŞEKİLLERİ VE ÖZELLİKLERİ

SERVET-İ FÜNÛN ŞİİRİNDE KULLANILAN NAZIM ŞEKİLLERİ VE ÖZELLİKLERİ, SERVET-İ FÜNÛN ŞİİRİNDE KULLANILAN NAZIM ŞEKİLLERİ, SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI, 
 SERVET-İ FÜNÛN ŞİİRİNDE KULLANILAN NAZIM ŞEKİLLERİ
v  Servet-i Fünun şairleri, Batı’dan yeni nazım biçimleri alarak, eskileri tümüyle bırakmışlardır.
v  Bir nazım biçimi, değişik sayıda dizesi olan bentlerden oluşabilir.
v  Yeni Türk şiirinde, nazım birimi beyit veya dörtlük değil, dizedir.
v  Şiirler,”Sanat, sanat içindir.” Anlayışını yansıtır.
  Kullanılan Nazım Biçimleri:
·         Divan Edebiyatından Alıp Geliştirdikleri Şekiller  ( Serbest Müstezat)
·         Batı edebiyatından aldıkları şekiller ( Sone, triyole, terza-rima, balad)
·         Kendi Geliştirdikleri Şekiller
 Serbest Müstezat
·         “Müstezat”ın sözlük anlamı “ziyadeleşmiş,artmış,çoğalmış”demektir.
·         Uzun dizelere kısa bir dize eklenerek yazıldığından bu adı almıştır.
·         Eklenen bu kısa dizeye “ziyade” denir.
·         Fransız sembolistlerin özgürce yazdıkları şiir biçimlerinden etkilenerek oluşturulmuştur.
·         Aruzun çeşitli kalıplarıyla yazılır.
·         Düşünceler.dizeden dizeye atlayarak devam eder.
·         Nazım nesre yaklaşmış olur.
·         Bütün güzelliği ön plandadır.
·         Dizeler arasında noktalama işaretleri kullanılır.
·         Serbest müstezat,serbest nazıma geçişi sağlamıştır.
Sone
·         “Kısa şiir,türkü” anlamına gelen sonenin ilk çıkış yeri İtalya’dır.
·         Servet-i Fünuncular  bu nazım biçimini Fransız edebiyatından almışlardır.
·         İki dörtlük,iki üçlük olmak üzere dört bent ve taplam 14 dizeden oluşur.
·         İlk dörtlüğü konuya giriştir,üçlüklerde konu işlenir.Son dize ise duygu yönünden şiirin en güçlü dizesidir.
·         Batıdan olduğu gibi almamışlar,uyak düzeninde kendilerine gore değişiklikler yapmışlardır.
·         1.tip sone:abab-cdcd-eff-egg
·         2.tip sone:abba-cddc-eff-egg
·         3.tip sone:abab-cdcd-eef-ggf
  Terza-rima
·         İtalyan edebiyatında ortaya çıkan bir türdür.
·         Fransız edebiyatından alınmıştır.
·         “Örüşük uyak” da denir
·         Üçlüklerle yazılır.Üçlük sayısı sınırlı değildir.
·         Tek bir dize ile bitirilir.
·         **  Dante’nin “İlahi Komadyası” bu biçimle yazılmıştır.
·         Tevfik Fikret “Şehrayin” şiirini bu nazım biçimiyle yazmıştır.
·         Kafiye örgüsü: aba-bcb-cdc-ded-(…)-e
 Triyola
·         On mısralı nazım şeklidir.
·         Önce iki mısra,sonra dörder mısralar gelir.
·         Birinci kısmın ilk mısrası birinci dörtlüğün sonunda,birinci kısmın ikinci mısrası,ikinci dörtlüğün sonunda tekrarlanır.
·         İki tür kafiye vardır.
·         Baştaki iki dize kendi arasında kafiyesizdir.
·         Konu bütünlüğü vardır.
·         Son dizesi duygu yönünden şiirin en güçlü dizesidir.
·         Kafiye örgüsü:AB-ccA-dddB
 Balad
·         Üç bent ve bir ağırlama dizesinden oluşur.
·         Günümüzde halk şarkıları anlamındadır.

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski

sponsor reklamı

SPONSOR REKLAMI

derskonumesnk